Працюємо з 10:00 до 20:00 без вихідних.
Тільки з питань оренди 050-750-75-46
Ренесанс і бароко - відмінність двох стилів
18.01.2018Ренесанс - оспівуваний і захоплюючий своєю красою стиль архітектури, дизайну інтер'єрів, образотворчого і декоративного мистецтва, процвітаючий до зміни його епохою Бароко.
Античне мистецтво, втілене в сурову, витончену, закономірну і чітко окреслену, симетричну форму, яким був Ренесанс (Відродження), було найвищим досягненням людства, без чого не відбулася б сучасна цивілізація.
Ренесанс відтворював детально велич і глибинний сенс справжнього, чому потрібно поклонятися і заклало основи гуманізму - поваги і свободи особистості, раннє бароко створило живописну ілюзію того, чим може бути мистецтво, втілюючи рух в емоційні складні композиції.
Час царювання ренесансу визначають з 1300 року до кінця 16 століття, а на думку мистецтвознавця Генріха Вельфліна - до 1630 року. Перетворення ренесансу в мальовниче і легке бароко почалося безпосередньо в Римі, після перейшло на північ Італії, і не поколивавши венеціанський ренесанс, перемістилося далі в інші країни середньовічної Європи.
Galleria Specchi
Villa Farmesina
Високий Ренесанс скасували в новому своєрідному (Capriccioso-італ.) стилі роботи Браманте, який спочатку був майстром ренесансу, але почав зводити будівлю Ватикану з характерними рисами бароканського стилю, а Мікеланджело це продовжив, що можна спостерігати в його створених роботах - Собор Святого Петра, Капітолій, церква Санта Марія дельї Анжелі в Римі, а також Сан Лоренцо, капела Медічі у Флоренції. Рафаель і Берніні належать золотого віку ренесансу, але в їхніх творах проявляється нове почуття форми бароко.
Castello di San Giorgio, Mantua
Відмінності ренесансу від бароко в дизайні
1. Перш за все відмінності в ескізах. Будь-який інтер'єр спочатку визначається ескізом дизайну, і якщо в ескізах ренесансу чітко окреслювали форми олівцем або пером, ескізи ж в бароко почали малювали вугіллям, недбало, з штрихами і розтушуванням. Контраст перетворився в пластичний простір, в той же час мальовничість бароко за рахунок "живого враження" сформувало безліч відтінків, опуклостей поглиблених предметів, а також гру світла з тінями.
2. Ренесанс монументальний і граційний. Саме Вазарі дав назву цілій епосі - Відродження, описуючи «maniera grande», що означає благородна манера, велична. Бароко спрощує цю велич, при цьому укрупнює, збільшує пропорції форм, намагаючись це перебільшення піднести як найбільше досягнення і багатство. Сходи починають проектуватися вище, колони - товстіше, а ліпнина - масивніше і позбавлена смаку. Така гігантоманія - ознака початку втрати відчуття міри і тонкощів сприйняття, що і визначило крах бароко в подальшому.
3. Закономірний і суровий ренесанс впорядковує кожну річ в інтер'єрі, пояснюючи її присутність, зберігає єдність і співвідношення всіх деталей. Бароко же навмисно створює "мальовничий безлад", предмети можна додавати необмежено в довільному порядку, при цьому головною умовою є - підкреслити розкіш.
4. Справжню римську характеристику - прямокутність і гостроту ліній змінює плавність і округлість пишних барочних форм. З'являються також візерунки у вигляді круглих спіралей, круглі стрічки, круглі раковини і квіти, велика кількість золота.
5. Особливу важливість в період Відродження відігравала освіта, вченість і красномовство, саме в цей час наявність бібліотеки стає невід'ємною частиною інтер'єру. Також і галереї античного мистецтва - скульптурам і картинам відводилися головні ролі в інтер'єрі, що підкреслювало важливість і велич надбання мистецтв.
У мистецтві бароко починає простежуватися гротеск і сарказм, похмурість композицій, на полотнах розмиті і витягнуті форми, карикатури, що зводять нанівець щирість душевних поривів. У скульптурах і фрескових ансамблях бароко допускається зображати тортури інквізиції, бандитів, поранених солдатів, руйнування, наприклад пейзаж Дж. Панніні «Руїни зі сценою проповіді апостола Павла». Скульптура стилю бароко жива, в русі і сповнена емоцій, приклад - "Орфей" Антоніо Канова (1757- 1822).
Підсумувавши, можна сказати, що Ренесанс випромінює спокійне і рівномірне відчуття благополуччя і влади, свободу від переживань і граціозну легкість.
Раннє Бароко же передає буйство емоцій, драматизм фарб, полонить своєю миттєвою пристрастю і, розділяючи почуття з роздумами, після залишає наодинці самим з собою. Через два століття можна побачити як Бароко загубить свою манірність і повноту надмірностей і сформується як чуттєвий стиль пізнього бароко, що ввібрав в себе риси величі великого Ренесансу і динамічності раннього Бароко.
Автор статті - головний редактор інтернет-видання про дизайн «4ROOM.UA» Альона Булат